Tematický rok 1. ročníku 2024/25

Celoroční projekt 1. třídy

Popis projektu S VEČERNÍČKEM Z POHÁDKY DO POHÁDKY

Cíle projektu:

Cílem projektu je motivace dětí pro školu a celoživotní učení pomocí jednoho tématu a vytvoření pevnější vazby mezi žáky ve skupině (navození pozitivní atmosféry). Aktivity tohoto tematického vyučování se především soustředí na rozvoj osobnostních a sociálních dovedností. Dále je sem začleněna finanční gramotnost, multikulturní výchova, environmentální výchova. Důraz je též kladen na rozvoj čtenářské gramotnosti.

Celým rokem bude děti provázet postava Večerníčka, která je každý měsíc seznámí s nějakou večerníčkovou postavičkou a jejich příběhy. Úkolem dětí bude projít večerníčkovou cestu k pokladu. Z každé pohádky na konci měsíce vyplyne nějaký úkol pro děti, za který získají společně různý počet políček na trase.

 Díky využití jiné formy výuky (ITV v modifikaci programu Začít spolu) budou u žáků lépe rozvíjeny klíčové kompetence.

Realizace:

Tématu S Večerníčkem z pohádky do pohádky se budou žáci věnovat blokově, podle obsáhlosti podtématu. Nejprve budou pracovat všichni žáci společně a od ledna bude do výuky pro realizaci projektu zavedena integrovaná tematická výuka v modifikaci center aktivit programu Začít spolu, aby se žáci naučili kooperaci a také samostatnosti.

Jednotlivá podtémata:

září

KRTEČEK

  • Zdeněk Müller - Potopa
    • zahájení školního roku, vytvoření pravidel třídy, seznámení s celoroční hrou (OSV)
    • pravidla slušného chování
    • uvítací písnička
    • Návštěva Oranžerie – výstava manželů Müllerových

 

říjen

POVÍDÁNÍ O PEJSKOVI A KOČIČCE

  • Jak pejsek a kočička slavili 28. říjen
  • Pojmy stát, republika, prapor a vlajka, hymna, prezident, TGM
  • Projektový den. 28. 10. – výroba lapbooku
    • Výlet na Pražský hrad

 

listopad

RUMCAJS

  • Václav Čtvrtek - Rumcajsova loupežnická knížka
    • povolání, řemesla - vytváříme erb třídy, Werich: Ten umí to a ten zas tohle, Čím budu?
    • finanční gramotnost – nakupování v Jičíně, hry s papírovými penězi

 

prosinec

HURVÍNEK

  • Hurvínek a Vánoce – obdarovávání, zvyky a tradice
  • Návštěva představení v Divadle Spejbla a Hurvínka, procházka Vánoční Prahou
  • Šárka Váchová - Chaloupka na vršku
  • vánoční zvyky a tradice (PRV, HV, VV, MKV)

 

leden

 

HURVÍNEK - pokračování

  • Hrajeme loutkové divadlo, vyrábíme loutky (reflexe divadelního představení z prosince)
  • Rozvíjíme skupinovou práci a začínáme s kooperaci (jedna skupina – jedna pohádka)
  • Rozvíjíme schopnost vyprávět příběh, vyprávíme dle obrázku, vyprávíme dle sady obrázků – posloupnost.

 

Únor

+

březen

 

RÁKOSNÍČEK A HVĚZDY

  • Vesmír očima prvňáka
  • Sluneční soustava, názvy planet, vyrábíme model sluneční soustavy
  • Souhvězdí, pracujeme s geo destičkami, vyrábíme model souhvězdí

BOB A BOBEK PŘISTÁLI NA MĚSÍCI

  • Návštěva hvězdárny či planetária
  • První čtení- Oskar a měsíční kočky

 

duben

VÍLA AMÁLKA

  • Jak našla kámen Mutáček
  • Osobnostně sociální rozvoj – hodnoty, postojem sebereflexe, jak vnímám sám sebe a druhé, hodnotový žebříček
    • sociometrie
    • hra na posílení pozitivních vztahů ve třídě, příprava třídního výjezdu

 

Květen

+

červen

MIKEŠ

  • Josef Lada – seznámení s pohádkami a tvorbou JL, Mikeš, Mikešova cesta, několikadenní výlet do Hrusic.
  • Témata:   domácí zvířata, bajky, tvůrčí psaní
  • Škola v přírodě – MIKEŠ (etapová hra)

ŽOFKA ŘEDITELKOU ZOO

  • Ochrana přírody, divoká zvířata
  • Návštěva Pražské ZOO